
Osobní rozvoj v centrech aktivit
Celodenní program v Erudiu se skládá jak ze skupinových, tak individuálních činností. Den začíná povídáním v kruhu (na koberci), ve kterém si děti vzájemně sdělí své zážitky či pocity a seznámí se s plány na nový den. Hlavním cílem těchto ranních kruhů je, aby se děti naučily správně vyjadřovat, vybírat, jaké informace jsou podstatné, rozvíjet slovní zásobu, ale také naslouchat druhému člověku a následně všechny informace vstřebat. Na rozdíl od většiny běžných školek, je herna v Erudiu rozdělena do tzv. center aktivit, kde se odehrávají individuální aktivity. Děti si samy vyberou, ve kterém centru chtějí trávit čas. Vybranou činnost však musí dokončit a také si po sobě uklidit. Tento přístup vychází právě z pedagogického směru Začít spolu, který vede děti k zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí.

Zapojíme celourodinu
Každý den se pro cílené činnosti s pedagogy otevírají tři centra, ze kterých si děti vybírají. Aktivita v jednotlivých centrech je zaměřena k danému měsíčnímu tématu a je koncipována tak, aby si děti osvojily různé dovednosti nutné pro další vývoj. Každé dítě si vybírá, do kterého centra jaký den půjde, ale zároveň pedagogové dohlížejí na to, aby v průběhu týdne vystřídalo všechna centra, která jsou k dispozici. V každém centru děti plní zadané úkoly – některé samostatně, jiné skupinově, ale vždy svým tempem a vlastním způsobem. Pedagog je přitom vede, pomáhá jim a zároveň dohlíží na jejich bezpečnost. Do všech center jsou zváni i rodiče dětí, kteří se mohou kdykoliv zúčastnit výuky a pozorovat pokroky svého dítka, sledovat jeho reakce na okolí a citlivě vnímat rozvoj jeho osobnosti.
Zdravý životní styl v Erudiu
Zelenina a ovoce jsou významnou součástí zdravé stravy. Současně jsou vnímané jako dary přírody. Plody, které nám dávají stromy a země. Právě na základě tohoto přirozeného vztahu jsou založeny postavičky, které provázejí děti celým Erudiem. Jsou to ochránci jejich osobních věcí, představují grafickou zkratku, která usnadňuje orientaci po centrech aktivit, ale i zábavní virtuální kamarádi, kteří vtahují do programu. Děti se s postavičkami ovocínkových a zeleninkových setkají jak v obrázcích na stěnách, tak při prožívání společných dobrodružství. S ovocem a zeleninou se děti budou hojně setkávat také v jejich jídelníčku, protože na zdravou a vyváženou stravu klademe v Erudiu velký důraz.
Rodinka Ovocínkových
Rodinka Zeleninkových
Jak vypadá den v Erudiu?
Téma dne: Co všechno je příroda
Ranní kruh
Debata o pojmu příroda kolem nás, Využití prvku „Začít spolu“, děti presentují splnění úkolu, který dostaly přes víkend (děti si donesou kousek přírody - kamínek, větvičku, list a sdělí ostatním, kde ji našly a proč si vybraly zrovna tenhle kousek přírody).
Oblast rozvoje:
- slovní zásoba,
- naslouchání druhému, sledování řečníka a obsahu jeho řeči
Pohybová a hudební aktivita
Písnička „Travička zelená“
Oblast rozvoje:
- fyzická a pohybová koordinace
- střídání jednotlivých poloh podle slovní instrukce
Práce v centrech aktivit
Centrum dramatiky
Práce s podtématy „co je příroda, co můžu všechno vidět během procházky v lese, co se v přírodě nemá dělat“.
Pohádka s maňásky o nepořádném Kubovi.
Činnost v centru vede rodilý mluvčí AJ.
Oblast rozvoje:
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
- poznávací schopnosti - řešení problémů
- soustředění
- rozvoj receptivních dovedností - porozumění vtipu, pochopení morálního ponaučení.
Centrum dílna
Výroba zvířátek z šišek - použití přírodních i umělých materiálů, papíru, tavící pistole.
Oblast rozvoje:
- fantazie, tvořivost, představivost
- jemná motorika, koordinace oko-ruka
Centrum stolních her
Loto na suchý zip /obrázky stromů a rostlin
Oblast rozvoje:
- vynalézavost, soustředění
- poznávací schopnosti - řešení problémů
- jemná motorika a koordinace oko-ruka
V našem prvním ukázkovém dni se děti dozví spoustu pravdy o přírodě.
Téma dne: Život v lese
Ranní kruh
Debata o životě v lese, práce s krabičkami - vůně lesa
Oblast rozvoje:
- naslouchání druhému, sledování řečníka a obsahu jeho řeči
- slovní zásoba,
- rozvoj smyslového vnímání - čich, hmat, zrak
Pohybová a hudební aktivita
Hra „Zvířátka“
Oblast rozvoje:
- střídání jednotlivých poloh podle slovní instrukce
- fyzická a pohybová koordinace
- cvičení rovnováhy, skoku snožmo vzad i vpřed, postoj na jedné noze
Práce v centrech aktivit
Centrum knihy a písmena
Povídání o tom, kdo žije v lese, co tam roste, jak les můžeme ochránit, co z lesa člověk zužitkuje
Oblast rozvoje:
- vyhledávání informací v encyklopediích
- řešení problémů, soustředění
- rozvoj poznávacích schopností
- rozvoj slovní zásoby, pozornosti,
- projevování zájmu o nové věci
Centrum ateliér
Práce s přírodními tiskátky. Použití přírodních materiálů jako listy, ovoce, korek, temperové barvy, papír. Činnost v centru vede rodilý mluvčí AJ.
Oblast rozvoje:
- podpora tvořivého využívání přírodních materiálů
- rozvoj grafomotoriky a koordinace oko-ruka
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
Centrum pokusy a objevy
Zkoumání lesa. Použití mikroskopu, lupy, drobný lesní hmyz, houby, listy, plody.
Oblast rozvoje:
- podpora pochopení jednotlivých souvislostí
- probuzení přirozené zvídavosti dítěte
- schopnost zpracovávat verbálně své poznatky i dojmy
Společný pobyt venku na zahradě
Hra „Co do lesa nepatří“, využití reálných předmětů a kulis, návaznost na předchozí témata.
Oblast rozvoje:
- řešení problému v závislosti na vybavení si již získaných teoretických znalostí
- chápání a dodržování pravidel hry
- vlastní prezentace splněného úkolu, komunikace s pedagogem i ostatními dětmi
Druhý modelový den naváže na včerejší téma zvířátky v lesní říši.
Téma dne: Třídění odpadu
Ranní kruh
Diskuze o tématu třídění odpadu, pedagog klade cílené otázky, proč se třídí odpad, do čeho se třídí, co se s ním děje.
Pedagog pošle do kolečka několik základních druhů odpadu, aby si je děti pomačkaly, pohmatem a poslechem si zažily, o jaký druh materiálu se jedná (papír, plast, alobal, …)
Oblast rozvoje:
- komunikace mezi dětmi a dospělým
- hmatové a sluchové vnímání
- podpora samostatného projevu a komentáře ze zážitku
Pohybová a hudební aktivita
Hra „Skáčeme do barviček“. Činnost vede rodilý mluvčí AJ.
Oblast rozvoje:
- rozvoj sluchového vnímání a posilování reakcí na změnu rytmu
- skok snožmo
- fyzická a motorická koordinace
- nácvik vnímaní barev
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
Práce v centrech aktivit
Centrum dramatiky
"Co dělám špatně?" Pedagog přehrává s maňáskem situace, v kterých se nezachová správně, děti mají za úkol poznat, co bylo špatně a společně se svým maňáskem situaci zahrát tak, aby jednání bylo vůči okolí ohleduplné.
"Co dělám špatně?" Pedagog přehrává s maňáskem situace, v kterých se nezachová správně, děti mají za úkol poznat, co bylo špatně a společně se svým maňáskem situaci zahrát tak, aby jednání bylo vůči okolí ohleduplné.
Oblast rozvoje:
- vnímání zodpovědnosti vůči přírodě, svému okolí a svému domovu
- komunikace a slovní zásoby, podpora spontánnosti a představivosti.
Centrum ateliér
Výroba květin z PET lahví – použití nůžek, flašek a víček od PET lahví, tavící pistole. Činnost v centru vede rodilý mluvčí AJ.
Oblast rozvoje:
- grafomotorika
- fantazie, představivost
- vnímání barev
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
Centrum Knihy a písmena
Debata a praktické ukázky reálných druhů odpadů a k nim příslušných druhů popelnic (obrázky a fotografie). Interaktivní komunikace s dětmi o tom, co by se dělo, kdybychom odpad nesváželi, netřídili. Vyhledávání informací v encyklopediích o tom, jak je planeta citlivá na zásahy člověka při nešetrném zpracování odpadů.
Oblast rozvoje
- vyhledávání informací v encyklopediích
- vnímání zodpovědnosti vůči přírodě, svému okolí a svému domovu
- komunikace a slovní zásoba
- projevování zájmu o nové poznatky
Třetí ukázka běžného dne v Erudiu představuje téma třídění odpadu.

Centra aktivit
CENTRUM DÍLNA
Toto centrum je vybaveno pomůckami a nástroji, se kterými se děti mohou reálně setkat v dílnách svých domovů, jako jsou např. hoblík, kladívko, pilka, připínáčky, svorky, hřebíky, smirkový papír, odřezky z nejrůznějších materiálů, plastové lahve, korek, kartonový papír, lepenka, polystyren, drátky, nůžky, lepidla, laky, stužky, bavlnky, vlna, vata, látky, špejle apod.
CENTRUM DOMÁCNOST
CENTRUM KOSTEK
CENTRUM KNIHY A PÍSMENA
CENTRUM POKUSŮ A OBJEVŮ
CENTRUM PÍSKU A VODY
CENTRUM STOLNÍ HRY
CENTRUM ATELIÉR
CENTRUM DRAMATIKY
CENTRUM HUDBY
CENTRUM VOLNÉ HRY
ZAHRADA
Naše kroužky
ROZVOJ ŘEČI
„La ma da ba pozpátku, povím ti i pohádku!"
Pro vývoj řeči je nejdůležitější období od narození po nástup do školy. V této době se řeč přirozeně vyvíjí a automaticky se upevňují nové návyky. Logopedická prevence je zaměřena především na gymnastiku mluvidel, dechová cvičení, sluchové hry, rytmizaci slov, rozšiřování slovní zásoby, rozvoj zrakové orientace, sluchové a zrakové paměti. Nejde o nápravu řeči, ale o rozvoj komunikačních schopností.
DRAMATICKÝ KROUŽEK
HUDEBNĚ-POHYBOVÝ KROUŽEK
CHYSTÁME SE DO ŠKOLY