Osobní rozvoj v centrech aktivit
Celodenní program v Erudiu se skládá jak ze skupinových, tak individuálních činností. Den začíná povídáním v kruhu (na koberci), ve kterém si děti vzájemně sdělí své zážitky či pocity a seznámí se s plány na nový den. Hlavním cílem těchto ranních kruhů je, aby se děti naučily správně vyjadřovat, vybírat, jaké informace jsou podstatné, rozvíjet slovní zásobu, ale také naslouchat druhému člověku a následně všechny informace vstřebat.
Na rozdíl od většiny běžných školek, je herna v Erudiu rozdělena do tzv. center aktivit, kde se odehrávají individuální aktivity. Děti si samy vyberou, ve kterém centru chtějí trávit čas. Vybranou činnost však musí dokončit a také si po sobě uklidit. Tento přístup vychází právě z pedagogického směru Začít spolu, který vede děti k zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí.
Zapojíme celourodinu
Každý den se pro cílené činnosti s pedagogy otevírají tři centra, ze kterých si děti vybírají. Aktivita v jednotlivých centrech je zaměřena k danému měsíčnímu tématu a je koncipována tak, aby si děti osvojily různé dovednosti nutné pro další vývoj. Každé dítě si vybírá, do kterého centra jaký den půjde, ale zároveň pedagogové dohlížejí na to, aby v průběhu týdne vystřídalo všechna centra, která jsou k dispozici.
V každém centru děti plní zadané úkoly – některé samostatně, jiné skupinově, ale vždy svým tempem a vlastním způsobem. Pedagog je přitom vede, pomáhá jim a zároveň dohlíží na jejich bezpečnost. Do všech center jsou zváni i rodiče dětí, kteří se mohou kdykoliv zúčastnit výuky a pozorovat pokroky svého dítka, sledovat jeho reakce na okolí a citlivě vnímat rozvoj jeho osobnosti.
Oblasti vzdělávání, výběr z témat a centra aktivit
Vzdělávací činnost je zpracována do tematických celků, každý měsíc se věnujeme jinému. Např. POVOLÁNÍ, ZDRAVÍ, VESMÍR, CESTOVÁNÍ, LIDSKÉ TĚLO, MĚSÍC KNIHY, MĚSÍC BEZPEČNOSTI, RODINA, DOMÁCÍ PRÁCE, SPORT, KULTURA apod.
Zároveň sledujeme kalendář a roční období a do programu zařazujeme svátky a další tradiční i netradiční aktivity (Babí léto, státní svátky, pouti, Halloween, sv. Martin, sv. Barbora, sv. Mikuláš, Tři králové, Masopust, Vynášení Morany, sv. Valentýn, Den země, Ukliďme Česko, Den matek, Den otců, Den dětí, oslavy narozenin aj.)
Činnost dětí ve školce je založena na metodách přímých zážitků, využívá dětské zvídavosti a potřeby objevovat, vede děti k individuální práci. Probouzí v dítěti aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat, ale i ukázat, co všechno už samo umí, zvládne a dokáže. Nepředkládá dětem jen hotové návody, ale naopak jim umožňuje hledat samostatně cesty tvořivým myšlením a vlastním nápadem.
Pohyb je základní biologickou potřebou dítěte, zlepšuje zdraví a tělesnou i psychickou zdatnost. Přispívá k duševní i fyzické pohodě, zvyšuje sebevědomí a odolnost. Ve školce Erudio k vyřádění a uvolnění využíváme samostatnou hernu, která je vybavená tělovýchovným náčiním a pomůckami: míči, kruhy, švihadly, kroužky, chůdami, molitanovými bloky, žíněnkami, tunelem, odstrkovadly apod. Prostor umožňuje cvičení s hudbou, hry, soutěže i tanec. Cílem je rozvoj pohybových dovedností, hrubé motoriky, orientačních schopností, zlepšení držení těla a obratnosti. Zároveň vytvářet kladný vztah k pohybu a sportu.
Jak vypadá den v Erudiu?
Ranní kruh
- slovní zásoba,
- naslouchání druhému, sledování řečníka a obsahu jeho řeči
Pohybová a hudební aktivita
Oblast rozvoje:
- fyzická a pohybová koordinace
- střídání jednotlivých poloh podle slovní instrukce
Práce v centrech aktivit
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
- poznávací schopnosti - řešení problémů
- soustředění
- rozvoj receptivních dovedností - porozumění vtipu, pochopení morálního ponaučení.
- fantazie, tvořivost, představivost
- jemná motorika, koordinace oko-ruka
- vynalézavost, soustředění
- poznávací schopnosti - řešení problémů
- jemná motorika a koordinace oko-ruka
Ranní kruh
- naslouchání druhému, sledování řečníka a obsahu jeho řeči
- slovní zásoba,
- rozvoj smyslového vnímání - čich, hmat, zrak
Pohybová a hudební aktivita
- střídání jednotlivých poloh podle slovní instrukce
- fyzická a pohybová koordinace
- cvičení rovnováhy, skoku snožmo vzad i vpřed, postoj na jedné noze
Práce v centrech aktivit
- vyhledávání informací v encyklopediích
- řešení problémů, soustředění
- rozvoj poznávacích schopností
- rozvoj slovní zásoby, pozornosti,
- projevování zájmu o nové věci
- podpora tvořivého využívání přírodních materiálů
- rozvoj grafomotoriky a koordinace oko-ruka
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
- podpora pochopení jednotlivých souvislostí
- probuzení přirozené zvídavosti dítěte
- schopnost zpracovávat verbálně své poznatky i dojmy
Oblast rozvoje:
- řešení problému v závislosti na vybavení si již získaných teoretických znalostí
- chápání a dodržování pravidel hry
- vlastní prezentace splněného úkolu, komunikace s pedagogem i ostatními dětmi
Ranní kruh
- komunikace mezi dětmi a dospělým
- hmatové a sluchové vnímání
- podpora samostatného projevu a komentáře ze zážitku
Pohybová a hudební aktivita
Oblast rozvoje:
- rozvoj sluchového vnímání a posilování reakcí na změnu rytmu
- skok snožmo
- fyzická a motorická koordinace
- nácvik vnímaní barev
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
Práce v centrech aktivit
"Co dělám špatně?" Pedagog přehrává s maňáskem situace, v kterých se nezachová správně, děti mají za úkol poznat, co bylo špatně a společně se svým maňáskem situaci zahrát tak, aby jednání bylo vůči okolí ohleduplné.
- vnímání zodpovědnosti vůči přírodě, svému okolí a svému domovu
- komunikace a slovní zásoby, podpora spontánnosti a představivosti.
Oblast rozvoje:
- grafomotorika
- fantazie, představivost
- vnímání barev
- rozvoj slovní zásoby v anglickém jazyce
- vyhledávání informací v encyklopediích
- vnímání zodpovědnosti vůči přírodě, svému okolí a svému domovu
- komunikace a slovní zásoba
- projevování zájmu o nové poznatky